Namn:
Plats: Eskilstuna, Sweden

söndag, januari 15, 2006

Er åsikt tack, käre läsare!

Jag letade i bokhyllorna efter en bok att läsa härnäst, hittade flera tänkbara kandidater och kom på den brillianta idén att ni, kära bloggläsare, ska få säga er åsikt om vad jag ska läsa härnäst.

Nu vill jag att ni verkligen tar detta på allvar och meddelar mig er åsikt, oavsett om ni har en eller inte. Jag tänker inte börja läsa något innan jag har fått höra iaf ett gäng personers åsikt. Engagera era vänner och bekanta, tänka noga över saken och meddela sedan er åsikt. Gärna med motivation, men det är inget tvång.

Jag anger kandidaterna med titel och författare, vill ni veta mer om handling och sånt får ni googla eller nåt.

Brick Lane av Monica Ali
The other side of the story av Marian Keyes
Kärlek i kolerans tid av Gabriel Garcia Marquez
Svindlande höjder av Emily Brontë (Den har jag läst förut, men det var länge sen.)
American Gods av Neil Gaiman
Alice in wonderland av Lewis Carroll
En enda ros - poesi och prosa i urval av Dorothty Parker
Bönder och herrar av Theodor Kallifatides
Kvinna i dimmornas land (Boken om Dian Fosseys liv och död bland Afrikas bergsgorillor) av Farley Mowat
Stiftelsetriologin av Isaac Asimov
Illusionernas bok av Paul Auster
Magician av Raymond E Feist (Denna har jag påbörjat ett par gånger men inte kommit mer än några få sidor hittills. Inte för att den verkar dålig eller så, annat kom ivägen bara.)

Ok, 12 kandidater. Lite olika typer av böcker. Medan ni funderar på vad ni tycker läser jag dikter av Ekelöf, så mig går det ingen nöd på.

9 Comments:

Blogger Tomas Andersson said...

Naturligtvis vill ajg att du läser Illusionernas bok av Paul Auster eftersom jag nyligen läst den och tyckte den var väldigt bra. Vill ju gärna diskutera den. Men om man ska bortse från mina kanske något själviska motiv vill jag gärna slå ett slag för Alice i underlandet då det är en så klassisk bok och inte fullt så barnbokig som andra barnböcker. Lewis var ju väldigt språkkunnig etc.

11:01 fm, januari 15, 2006  
Blogger A said...

jag tycker självklart att du ska läsa alice. varför? tja, det är ju den enda barnboken i samlingen (även om jag håller med om att den inte självklart bör klassas som en (fast vad fan är en barnbok? jag har inte mycket till övers för definitioner)). sedan hör ju till saken att det är en intressant bok som går att diskutera i det oändliga om man är intresserad av sådant (nu fick jag hemtentaminnen). vill du ha ett lämpligt soundtrack till kan jag bistå med tips. känner du för att läsa något som snabbt läses ut, så är den ju inte så tjock heller, hehe.

12:55 em, januari 15, 2006  
Blogger Tant blå said...

Jag vill faktiskt avge en avvikande åsikt. Inte för att jag anser ovanstående böcker ovärdiga att läsas. Tvärtom! Men min röst måste ändå falla på Magician.

7:26 em, januari 15, 2006  
Anonymous Anonym said...

det var ju lite svart med tanke pa att ja inte ar sa litterar av mig.. har hallit pa med en bok i tva veckor och den ar spannande men jag bara somnar hela tiden.

6:20 fm, januari 16, 2006  
Anonymous Anonym said...

wuthering heights..självklart. Lite flyende romantik blandat med tragik kan aldrig vara fel. Dessutom kan det vara en anledning att samtidigt *dock inte nödvändigt* att lyssna på Kate Bush version av wuthering heights.

Och självklart skall det obligatoriska och ultimata läsgodiset polly vara med i bilden ;)

11:08 em, januari 16, 2006  
Anonymous Anonym said...

Tomas tyckte absolut att jag skulle lägga mig i, så jag gör väl det då:
Svindlande höjder är en fantastiskt bra bok, men den har du ju redan läst så jag tycker du ska testa något nytt. Kvinna i dimmornas land var en fin upplevelse för en gorillafixerad person som mig. Men jag får nog ändå bestämma mig för att rekommendera Kärlek i kolerans tid, för Gabriel Garcia Marquez är ju alltid Gabriel Garcia Marquez!

2:43 em, januari 17, 2006  
Blogger Erik Westin said...

Jag väljer nog att hålla pa Alice, för att det är den mest kanoniska av alla böcker på listan. Eller, vänta, glömde bort Brontë. Men den hade du ju läst, så jag håller på Alice i alla fall.

6:31 em, januari 18, 2006  
Anonymous Anonym said...

Själv håller jag på Auster eftersom jag sedan en tid strax före min förra födelsedag längter efter att läsa New Yorktriologin. (och det egentligen utan skäl.) Jag förfogar sedan i julas över den nätta lilla samlingsvolymen och den ligger i bokhyllan och väntar på en tid då jag inte nöjesläst för mycket och uppsatsen har kommit igång.
Men min bokhylla hör inte hit. Min röst ligger alltså på Auster.

Om inte annat så kan jag lägga en anti-röst på Alice, för den har jag egentligen aldrig begripit mig på. Visst. Jag har läst lärda utläggningar om varför den är genial men jag har aldrig riktigt fallit för den.

Visst nu har jag svurit i katedralen så att det osar. Kanske har jag bara inte hittat rätt upplaga översättning/oförkortad/orginal osv. Men tills dess:
Störta Alice ned i gruset!
*diabolusiskt skratt*
U.J.

4:12 em, januari 24, 2006  
Blogger C said...

Okej, jag kommenterar också. : ) Jag tycker du ska läsa Dorothy Parker. Jag har inte läst något av henne själv men är väldigt nyfiken på hennes böcker och hon ligger som nummer 2 på min "att-läsa-lista". Men jag är främst intresserad av prosan, är inte så mycket för poesi.

4:56 em, januari 24, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home