Namn:
Plats: Eskilstuna, Sweden

fredag, mars 31, 2006

Jag är så duktig!

Igår bakade jag bröd och idag har jag gjort brownies. Jag blir så omåttligt stolt över mig själv när jag är huslig och eftersom jag varit huslig på flera sätt den senaste tiden så ligger jag väldigt bra till hos mig själv för tillfället!

Jag tänkte i min oändliga godhet dela med mig av mitt favoritbrödrecept dagen till ära, det är både gott och nyttigt och rekommendras därför varmt!

BALJVÄXTBRÖD (12 småbröd/2 limpor)

250 g (ung. en normal konservburk) avrunna och sköjda linser (bruna eller röda), kikärtor eller sojabönor
ca 4 ½ dl vatten
50 g jäst
2 tsk salt
½ dl rapsolja
1 msk ljus sirap
5 dl rågsikt
7-8 dl vetemjöl

1. Mixa bönor/linser m. 2 dl vatten i mixer eller m. mixerstav tills det blir en tunn vätska. Tillsätt resten av vattnet så det tillsammans blir 7 dl degvätska.
2. Värm degvätskan till 42 grader. Lägg jästen i en bunke och häll vätskan över.
3. Tillsätt salt, olja, sirap, rågsikt och 4 dl vetemjöl. Arbeta in resten av mjölet efter hand. Arbeta degen m. trägaffel tills den släpper från bunkens kanter. Låt degen jäsa övertäckt i bunken ca 30 min.
4. Häll ut degen på mjölad bänk och knåda den lätt. Dela degen i tolv delar och rulla bullar av dem. Skåra ev. bullarna m. vass kniv. Eller dela degen i två längder (limpor). Lägg på plåtar m. bakplåtspapper. Jäs övertäckt i ca 30 min.
5 Bullarna gräddas i 225 grader mitt i ugnen i 15 min. Limpor skall gräddas i nedre delen av ugnen i 175 grader i ca 25 min.

Personligen brukar jag oftast använda kikärtor när jag gör detta bröd, tycker det blir bäst. Jag brukar dessutom tillsätta brödkryddor som tex kummin, anis, fänkål och/eller koriander och så byter jag ut en del av vetemjölet mot grahamsmjöl eller mer rågsikt. Men ni gör ju som ni själva tycker är bäst. Jag har inte hittat på receptet själv, men jag minns inte var jag hittade det så jag kan inte ange källan.

God baklycka!